Gotowe prace przyjmujemy do wykonania tylko w następujących formatach:
- Przed zapisem do PDF, należy wszystkie fonty zamienić na wersje wektorową (tzw. krzywe), gdyż zdarza się, iż pomimo dołączenia do generowanego pdf-a fontów, te potrafią się nie wczytać lub zamienić na font Arial.
- Użyte w projektach podcienie, kadrowania, przeźroczystości, bywają często różnie interpretowane i ich odcień lub intensywność może znacząco odbiegać po wydruku od wersji widzianej na podglądzie czy w projekcie. Należy wszytkie takie efekty przed zapisem zamienić na mapę bitową.
- Zalecamy zawsze dołączyć do PDF-a osobny plik z podglądem, np. jpg.
EPS
- Niektóre programy przy zapisywaniu do formatu EPS nie zapisują formatu strony, co może spowodować obcięcie podczas wydruku białych krawędzi projektu.
- Pliki EPS zawierające dużo elementów robią się dość duże i wymagają do przesłania skompresowania np. ZIP-em.
- Nie posiadają ograniczenia wielkości zapisanego obszaru, co pozwala wygenerować, a przez nas wydrukować dowolnie duży obraz bez utraty jego jakości.
TIF
- TIFF-y skompresowane wewnętrznie np. metodą LZW nie są akceptowane przez nasze maszyny ripujące. Musimy je przed drukiem rozkompresować, co powoduje zazwyczaj skasowanie zapisanego w nich profilu kolorów.
- TIFF-y nieskompresowane są duże, ale po spakowaniu, np. ZIP-em osiągają akceptowalne rozmiary.
- Format ten posiada ograniczenie wielkości zapisanego pliku, co przy zapisie dużych prac prowadzi, albo do zmniejszenia rozdzielczości, albo do zmniejszenia formatu.
JPG
- Kompresja stratna.
- Ograniczenie rozmiaru zapisanego formatu (starsze wersje jpg).
- Brak profili kolorów
CDR
- Przy formacie CDR nie ponosimy odpowiedzialności za różnice pomiędzy dostarczonym plikiem a wydrukiem jeżeli nie zostały spełnione poniższe warunki.
- Głębie, efekty soczewek, szybkie kadrowania, grupy cienia, przeźroczystości – zawsze należy zamienić na mapę bitową.
- Fonty przekształcamy na postać wektorową (pot. krzywe).
- Kolory ustawione mają być w CMYK.
- Zalecany format Corel 2018. Wyższe wersje przyjmujemy jedynie z dowodem zakupu Corela… 🙂
UWAGA! Pliki na ploter CNC, tnący i termiczny, przyjmujemy jedynie w wersji wektorowej – eps, cdr (bez zawartych w nich map bitowych).
Informacje dodatkowe:
RGB czy CMYK?
Jeżeli posiadacie Państwo:
- dobrze skalibrowany monitor,
- świadomie poustawiane profile kolorów w CMS,
- świadomość, że RGB nie pokrywa się w 100% z CMYK (dwa zbiory kolorów z dużą częścią wspólną 🙂
… to polecamy CMYK.
Rozdzielczość map bitowych
Przykłady zalecanej rozdzielczości:
- druk 1440 dpi – etykieta z drobnym drukiem – plik: min 300 dpi (optymalnie 360 dpi)
- druk 720 dpi – np. mały baner 1x2m – plik: 150 dpi (optymalnie 180 dpi)
Kolory, a kolory czyli profile
Różne kolory? Przyczyna jest prosta – CMS, czyli Color Management System. Jest to system, który czyta profil koloru urządzenia (np. monitora) i wyświetla obraz zgodnie z tym profilem. Proste przeglądarki typu Irfan czy przeglądarki internetowe nie mają wbudowanego CMS, więc wyświetlają kolory po prostu domyślnie. A PS, Lightroom czy Corel – korzystają z CMS.
Pytanie – po co w ogóle jest CMS? Czemu nie wyświetlać po prostu wszystkich kolorów domyślnie profilem systemowym? Ma to znaczenie, kiedy kalibrujemy i profilujemy monitor, następnie pobieramy profile urządzeń drukujących i przygotowujemy materiał do druku. CMS pozwala wówczas zobaczyć na ekranie mniej więcej takie zdjęcie, jakie wyjdzie po wydrukowaniu na wybranym urządzeniu. W przypadku druku w CMYK jasnych i nasyconych pastelowych kolorów – może być wielka różnica z tym, co zobaczylibyśmy domyślnie w RGB.
Bryła przestrzeni barwnej monitora (kolorowa) z nałożoną bryłą przestrzeni sRGB (szarą).
To porównanie uzmysławia, że tańsze monitory nie są w stanie
odwzorować sporej części odcieni dostępnych w podstawowej sRGB, nie wspominając już o CMYK…
Ostro – nie ostro
Co do wyostrzania – oceniając wyostrzanie lub porównując, zawsze należy patrzeć na obraz w skali 100%. Różne przeglądarki i programy mogą różnie skalować obraz, więc może powstać wrażenie, że mniejszy obraz jest bardziej ostry.